• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۲۳ - ۰۰:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی وضعیت قفس توری سرخابی‌ها برای دربی در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با دو کارشناس

یحیوی: حسینی می‌تواند نقطه‌قوت استقلال باشد/سیدی: گوهری گزینه بهتری نسبت به لک است

ما باید یک واقعیت را قبول کنیم، با توجه به اینکه عملکرد حامد لک در این چندماه اخیر قابل دفاع نبوده است، چه‌بسا بتوان اتفاقات دیگری را هم رقم زد.

یحیوی: حسینی می‌تواند نقطه‌قوت استقلال باشد/سیدی: گوهری گزینه بهتری نسبت به لک است

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال پنجشنبه هفته جاری در آخرین روزهای سال دیدار دربی98 را درحالی برگزار می‌کنند که این دیدار می‌تواند تحت‌الشعاع اتفاقات زیادی قرار بگیرد؛ از اختلاف 6امتیازی دو تیم در صدر جدول تا موارد تاکتیکی و اتخاذ تاکتیک‌های مناسب برای موفقیت در این دیدار ازسوی کادرفنی سرخابی‌ها. اما درحال حاضر نکته مهم درخصوص این دیدار را می‌توان به انتخاب دروازه‌بان‌های دو تیم برای این مسابقه حساس و هیجان‌انگیز دانست. این درحالی است که اوضاع در استقلال با توجه به نتایج این تیم در هفته‌های اخیر کاملا مشخص است و تقریبا با درصد اطمینان بالایی می‌توان از حالا سیدحسین حسینی را به‌عنوان دروازه‌بان اصلی استقلال برای دیدار روز پنجشنبه انتخاب کرد اما انتخاب گلر پرسپولیس برای دیدار مقابل استقلال، یک حالت سردرگمی و وسواس را در اردوی سرخ‌ها به وجود آورده که با توجه به نتایج و عملکرد اخیر پرسپولیسی‌ها در دیدارهای این تیم، کدام‌یک از دروازه‌بان‌های پرسپولیس صلاحیت حضور در دروازه این تیم را در دیدار مقابل استقلال دارند.

البته نکته جالب درون دروازه دو تیم و اتفاقات این بخش از زمین برای سرخابی‌ها می‌توان به وضعیت متفاوت حسینی و لک بعد از جدایی همتایان آنها اشاره کرد، به این معنا که با جدایی رشید مظاهری، انگار یک فشار بزرگ از روی دوش حسینی برداشته شد و این دروازه‌بان که در روزهای ابتدایی فصل عملکرد متزلزلی داشت، در این مدت اخیر بسیار خوب نشان داد تا جایی که از وی به‌‌عنوان گزینه دعوت به اردوی تیم‌ملی نام برده می‌شود، اما ازسوی دیگر در پرسپولیس با جدایی رادوشوویچ و تنها شدن لک، این دروازه‌بان روزگار رو به زوالی را تجربه کرد و در فصل جاری هفته‌به‌هفته ضعیف‌تر شد.

همه اینها درحالی است که از دیدار دربی به‌عنوان یک بازی متفاوت نام برده می‌شود تا جایی که عملکرد بازیکنان و تیم‌ها و حتی نتیجه‌ای که به‌دست می‌آید به‌زعم بسیاری از کارشناسان از اتفاقات قبل یا بعد تبعیت نکرده و می‌تواند مستقلا اتفاقات جدید و بعضا هیجان‌انگیزی را برای این دو تیم و هواداران‌شان رقم بزند. درواقع عملکرد ضعیف سرخ‌ها در این بخش و عملکرد قوی آبی‌ها بدان معنا نیست که در دربی هم همین وضعیت ادامه داشته و چه‌بسا رخدادهای عجیب دیگری در همین بخش رقم بخورد.

بر همین اساس درخصوص دیدار دربی و اتفاقات درون دروازه دو تیم با دو تن از کارشناسان سرخابی در منطقه از زمین به گفت‌وگو پرداختیم. در بخش اول صحبت‌های محسن سیدی، مربی اسبق گلرهای پرسپولیس با «فرهیختگان» را می‌خوانید و در بخش دوم هم گفت‌وگو با محمدرضا یحیوی که در هر دو تیم سابقه مربیگری دارد.

 سیدی: عملکرد لک در هفته‌های اخیر قابل دفاع نبوده است

الان مهم‌ترین نکته برای پرسپولیس این است که هواداران یک مقدار نگران وضعیت دروازه این تیم هستند. برای دربی کادرفنی سرخ‌ها چه تدابیری را باید بیندیشد؟

این یک موضوع مهم است. اینکه می‌گویند سرمربیگری به‌منظور چیدمان و انتخاب یک تیم 11نفره کار بسیار سختی است، بی‌دلیل نیست. من خودم اتفاقا اخیرا در این خصوص که چه کسی دروازه‌بان دربی باشد فکر می‌کردم چون یک یا 3امتیاز در ادامه رقابت‌های لیگ می‌تواند سرنوشت یک تیم را در پایان رقابت‌ها رقم بزند. این درحالی است که سابقه‌ای که آقای گل‌محمدی دارد در بخش مطرح کردن دروازه‌بان می‌تواند در این بخش مورد توجه قرار بگیرد. در همین راستا گل‌محمدی در تیم نفت تهران به بیرانوند بدون هیچ سابقه قبلی میدان داد و ایشان هم میدان را گرفت تا جایی که امروز بیرانوند به‌عنوان یک نیروی انسانی که در بخش دروازه‌بانی می‌تواند حرف‌های زیادی داشته باشد؛ نامش در این سال‌های اخیر همیشه مطرح بوده و است. بنابراین در این بخش معتقدم اگر برای بازی دربی سرمربی پرسپولیس از احمد گوهری استفاده کند، چه‌بسا اگر مثبت‌نگر باشیم و ایشان هم یک اجرا و عملکرد خوب در دربی داشته باشد؛ مطمئن باشید یک دروازه‌بان خوب و جوان دیگر به جمع دروازه‌بان‌های فوتبال ایران اضافه می‌شود.

اگر بخواهیم از منظرهای دیگر ازجمله بحث نتیجه‌گرایی به این دیدار که نتیجه آن برای هواداران هر دو بسیار اهمیت دارد، نگاه کنیم؛ چه نظری دارید؟

در این خصوص اگر بحث نتیجه‌گرا بودن مربی یا فشار تماشاگران یا رقابت با استقلال را در نظر بگیریم و این موارد را لحاظ کنیم، این یک مساله دیگر است. اما ما باید یک واقعیت را هم قبول کنیم، با توجه به اینکه عملکرد حامد لک در این چندماه اخیر قابل دفاع نبوده است، چه‌بسا بتوان اتفاقات دیگری را هم رقم زد.

در ابتدای فصل که رادوشوویچ حضور داشت، لک عملکرد بهتری داشت. اما در ادامه با رفتن رادو و تنها شدن لک، این دروازه بان هم غیرقابل قبول کار کرده است. نداشتن رقیب درجه یک و هم سطح باعث نشد تا لک به این روز بیفتد؟

اگر جسارت نباشد معتقدم دروازه‌بان‌‌های ما دوست دارند اصلا رقیب نداشته باشند و می‌گویند هرچقدر رقیب نداشته باشیم و خودمان فیکس باشیم، راحت‌تریم اما من این صحبت‌ها را به‌شخصه اصلا قبول ندارم. یکی از فاکتورهای مهم تیم نفت در زمان حیات این باشگاه بخش دروازه‌بانی بود که هیچ‌کسی به این موضوع نپرداخت که توانستیم بخش اعظم دروازه‌بانی ایران را پوشش دهیم آن‌هم با داشتن همزمان 3دروازه‌بان در یک سطح. ما همزمان سوشا مکانی، حامد فلاح‌زاده و علیرضا بیرانوند را داشتیم و هرکدام از اینها فلسفه‌ای برای خود داشتند و به‌قول معروف یلی بودند. در ادامه سوشا را به فولاد دادیم و وحید شیخ‌ویسی را جذب کردیم. ما همیشه این چرخه را داشتیم. به‌نظرم این موضوع معنی ندارد که یک دروازه‌بان این‌طور عنوان کند که رقیب نمی‌خواهم و می‌خواهم خودم تنها باشم. این اتفاق قطعا یک اشتباه مدیریتی بود چون یک‌بار رادو به احترام گل‌محمدی از کرواسی آمد اما قبلا هم گفته بودم که این اتفاق حاصل یک افتضاح مدیریتی است. چه‌جوری می‌شود که یک بازیکن را بیاورند اما مساله حقوق او را حل نمی‌کنند و به او احترام نمی‌گذارند و بازیکنی که می‌تواند به‌عنوان یک سرمایه مهم برای باشگاه باشد، به این شکل خیلی راحت از بدنه باشگاه جدا می‌شود.

به‌نظر می‌رسد برای دیدار پنجشنبه هنوز ابهاماتی وجود دارد. فکر می‌کنید برای این دیدار مهم باید حامد لک درون دروازه قرار بگیرد یا احمد گوهری؟

ما باید ابتدا خودمان را در جایگاه انتخاب قرار بدهیم چون به هر حال سرمربیگری هر تیمی برای خودش یک داستانی دارد. الان هم پرسپولیس شرایط ویژه‌ای دارد اما این موارد برمی‌گردد به اصول مربیگری و باید ببینیم اصول مربیگری آقای گل‌محمدی برای این دیدار به چه شکل است. این بازی برای پرسپولیس دو سر دارد و هم می‌تواند برنده-برنده باشد و هم بازنده-بازنده. اگر ایشان گوهری را بگذارد و این گلر خوب کار کند همه می‌گویند عجب دروازه‌بانی و عجب مربی‌ای بوده که این انتخاب را کرده است و یحیی دوباره یک گلر دیگر مثل بیرانوند را مطرح کرده است و ازسوی دیگر اگر حامد لک را بگذارد و خدای‌ناکرده یک اتفاق فوتبالی بیفتد و پرسپولیس گل بخورد، همه می‌گویند چرا این گلر را درون دروازه گذاشت و هزارویک حرف دیگر. بنابراین به‌صورت قاطعانه نمی‌توان در این خصوص صحبت کرد. من اگر خودم در کادرفنی پرسپولیس بودم؛ از احمد گوهری برای دیدار دربی استفاده می‌کردم.

درخصوص این بحث نکته‌ای می‌ماند؟

نکته و حرف ناگفته خیلی زیاد است اما به‌نظر می‌رسد درخصوص دیدار پنجشنبه این موارد کفایت می‌کند.

 یحیوی: فرهاد نباید به ترکیب برنده دست بزند

درخصوص دربی پنجشنبه و این موضوع که به‌نظر حضور سیدحسین حسینی درون دروازه استقلال قطعی می‌رسد صحبت را آغاز کنیم. در این خصوص ارزیابی کلی داشته باشید تا سوال‌های بعدی را مطرح کنیم.

در هر صورت سیدحسین حسینی در بازی‌های اخیر که انجام داده است بالطبع بهتر شده و شرایط خیلی خوبی را در این هفته‌های اخیر رقم زده و عملکرد مناسبی برای خودش و تیمش ایجاد کرده و مطمئنا با یک روحیه خوب و عالی برای دیدار دربی پنجشنبه پا به میدان می‌گذارد و این اتفاق می‌تواند نقطه‌قوت استقلال برای بازی مقابل پرسپولیس باشد. در این خصوص معتقدم سیدحسین حسینی بعد از این همه سال حضور در استقلال و نوسان‌های زیادی که تجربه کرده به یک شرایط ایده‌آل رسیده و پخته‌تر از هر زمان دیگری شده است تا جایی که امروز به یک آمادگی ایده‌آل برای این بازی مهم دست پیدا کرده تا بتوان از وی به‌عنوان نقطه امیدبخش استقلال در این مسابقه یاد کرد.

بعد از اینکه رشید مظاهری از استقلال جدا شد و به سپاهان پیوست خیلی از کارشناسان در این خصوص اعتقاد داشتند که آبی‌پوشان از ناحیه دروازه متضرر شده و دوباره با چالش جدی مواجه خواهند شد، اما این اتفاق نیفتاد و همان روند گل نخوردن‌ها و کلین‌شیت‌های حسینی ادامه پیدا کرد.

حسینی به یک بلوغ فکری و آمادگی ایده‌آل رسیده است و شرایط را به‌خوبی درک کرده و می‌داند که برای آینده خودش باید روزبه‌روز بهتر باشد. درواقع برای او فرقی نمی‌کند که چه کسی به‌همراه او در استقلال حضور داشته باشد یا چه کسی نباشد و مهم این است که خودش عملکرد خوبی در حضور هر دروازه‌بانی را ارائه کند. حسینی برای این کارش یک تصمیم خوب گرفته و با کمک‌مربیان به این موضوع رسیده که باید برای آنکه شایستگی‌های خود را به اثبات برساند بجنگند و حالا که این پیراهن را گرفته و درون دروازه استقلال می‌ایستد به هر ترتیبی آن را حفظ کند و به‌نظر من بزرگ‌ترین فکر و ذکر حسینی درحال حاضر این است که بتواند درباره زمان فعلی به تیم‌ملی راه پیدا کند.

در حالی به تیم‌ملی اشاره کردید که صحبت از دعوت سیدحسین حسینی در اردوی بعدی به گوش می‌رسد.

 بله، چراکه نه. البته بازهم تاکید می‌کنم حسینی فراز و نشیب زیادی در این سال‌ها داشته است اما الان چند مدتی می‌شود که خیلی عالی کار کرده و استقلال هم مدت‌هاست بدون شکست در صدر جدول قرار دارد و عملکرد حسینی نیز در استقلال قطعا بدون تاثیر نبوده است و صددرصد مربیان تیم‌ملی هم به این موضوع آگاهی داشتند و آرزو می‌کنم که ان‌شاءالله حسینی به جایگاه خودش برگردد و مثل روزهای قبل در تیم‌ملی عرض‌اندام کند.

به‌نظر می‌رسد ساختار قوی دفاعی در فوتبال استقلال نیز به این موضوع کمک کرده است که حسینی بتواند درون دروازه عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد.

 در هر صورت آمادگی حسینی و ساختار خوب دفاعی استقلال مکمل یکدیگر هستند. مطمئن باشید در روزهایی که خط‌دفاعی و دروازه‌بان استقلال با یکدیگر هماهنگی خوبی داشته باشند آن روز، روز خوبی هم برای مهاجمان و هافبک‌های این تیم خواهد بود چون در چنین وضعیتی آنها می‌توانند بدون دغدغه و هیچ مشکلی و بدون فکر به خط‌دفاعی و عقب زمین فقط به گلزنی فکر کرده و از پس این کار بر بیایند، چراکه اگر عقب زمین مشکل داشته باشد مطمئن باشید این اتفاق می‌تواند از لحاظ روانی روی بازیکنان در زمین تاثیر گذاشته و کار آنها را هم خراب کند، اما این روند در استقلال باعث شده کار این تیم خوب پیش برود و همه‌چیز دست‌به‌دست هم داده است تا شرایط به‌سود این تیم در صدر جدول باشد.

به‌نظر می‌رسد حضور علیرضا رضایی به‌عنوان یک جانشین مطمئن برای حسینی باعث شده این دروازه‌بان حداقل در تمرینات برای داشتن یک رقیب مناسب احساس تنهایی نکند.

بله، درست است. رضایی هم گلر جوان و آینده‌داری محسوب می‌شود که توانسته از جایگاه خود در استقلال دفاع کند و هر زمان هم که به بازی گرفته شده مثمرثمر بوده است و ان‌شاءالله او هم می‌تواند به جایگاه بهتر از چیزی که الان هست در آینده برسد و روزبه‌روز نیز مطمئنا به این جایگاه افزوده خواهد شد.

پیش‌بینی‌تان از اتفاقات دیدار دربی درون دروازه استقلال و خط‌دفاعی این تیم چگونه خواهد بود؟

 اولین موضوع این است که من فکر می‌کنم فرهاد مجیدی برای مسابقه با پرسپولیس دست به ترکیب برنده نزند. او در این چند وقت اخیر با استقلال خوب نتیجه گرفته و منطقی نیست که بخواهد به ترکیب تیمش دست بزند، البته خط‌دفاعی استقلال با تغییرات زیادی مواجه بود که اجتناب‌ناپذیر بودند با این حال درون دروازه حضور حسینی می‌تواند قطعی باشد البته شاید سیستم یا روش کاری فرهاد مجیدی برای دربی تغییر کند و بخواهد به یک جاهایی دست بزند اما بعید می‌دانم در خط‌دفاعی یا در دروازه بخواهد تغییرات شگرفی را به وجود بیاورد چراکه قوانین مربیگری می‌گوید اگر یک تیم نتیجه گرفت همان روش با همان افراد را ادامه بدهید اما چون این دیدار حائز اهمیت و متفاوت است شاید یک مسائل جزئی برای تغییرات مورد توجه مجیدی قرار بگیرد. در کل برای این بازی حساس به‌نظر من باید از ترکیب بازیکنان جوان و باتجربه و آنهایی که در بازی‌های اخیر به این تیم کمک کردند تا موفقیت‌های اخیر به دست بیاید استفاده کنیم، چون این تیم موفق شد می‌طلبد ترکیب آن را تغییر ندهیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار